Операції з криптовалютою

Аудитори ТОВ «Аудиторська фірма «Главбух» консультують:

ЗАПИТ
Є бажання зробити ФОП на 3 групі для обміну крипти з пільговим оподаткуванням.
При аналізі законодавства, з’явилися обмеження на діяльність, хочу взяти КВЕД К.66 (надання інших фінансових послуг). Хочу дізнатися на скільки реально це все влаштувати.

Відповідь

Для відповіді на Ваш запит розглянемо наступні законодавчі акти стосовно цього питання , які є на цей час в Україні:
Розглянемо новий Закон України, Верховна Рада України, від 17.02.2022 № 2074-IX,
«Про віртуальні активи» (Закон не набрав чинності)

1) віртуальний актив - нематеріальне благо, що є об'єктом цивільних прав, має вартість та виражене сукупністю даних в електронній формі. Існування та обороноздатність (скоріше за все у тексті закону помилка і потрібно застосовувати «оборотоздатність») віртуального активу забезпечується системою забезпечення обороту віртуальних активів. Віртуальний актив може посвідчувати майнові права, зокрема права вимоги на інші об'єкти цивільних прав;
8) постачальники послуг, пов'язаних з оборотом віртуальних активів, - виключно суб'єкти господарювання - юридичні особи, які провадять в інтересах третіх осіб один або декілька з таких видів діяльності:
зберігання або адміністрування віртуальних активів чи ключів віртуальних активів;
обмін віртуальних активів;
Згідно до ст. 9 п. 4. Цього Закону - Постачальником послуг, пов'язаних з оборотом віртуальних активів, не може бути юридична особа:
1) яка зареєстрована відповідно до законодавства держави, визнаної Верховною Радою України державою-окупантом або державою-агресором;
2) яка має місцезнаходження на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-окупантом або державою-агресором;
3) керівники, головний бухгалтер, власники істотної участі та кінцеві бенефіціарні власники якої є громадянами держави, визнаної Верховною Радою України державою-окупантом або державою-агресором;
4) яка є особою, яка прямо чи опосередковано контролюється у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції", резидентами іноземної держави, визнаної Верховною Радою України державою-окупантом або державою-агресором, або діє в їхніх інтересах;
5) кінцеві бенефіціарні власники якої є резидентами іноземної держави, визнаної Верховною Радою України державою-окупантом або державою-агресором;
6) учасники (акціонери) якої є кінцевими бенефіціарними власниками резидента іноземної держави, визнаної Верховною Радою України державою-окупантом або державою-агресором;
7) яка володіє прямо або опосередковано (через іншу фізичну чи юридичну особу) будь-якою часткою резидента іноземної держави, держави, визнаної Верховною Радою України державою-окупантом або державою-агресором;
8) має серед учасників (засновників, акціонерів) юридичних осіб, зареєстрованих у державах (юрисдикціях), що не виконують чи неналежним чином виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення.
5. Постачальником послуг, пов'язаних з оборотом віртуальних активів, може бути юридична особа:
1) керівники, головний бухгалтер, власники істотної участі та кінцеві бенефіціарні власники якої мають бездоганну ділову репутацію;
2) яка має сформований статутний капітал у розмірі, встановленому цим Законом, та може підтвердити законність отримання коштів, що були направлені на формування статутного капіталу юридичної особи;
3) яка відповідає іншим встановленим цим Законом вимогам.
6. Постачальником послуг може бути іноземна юридична особа, яка є учасником ринку віртуальних активів, за правом іноземної держави провадить діяльність як постачальник послуг у порядку та на умовах, визначених Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку з урахуванням вимог та обмежень, визначених цим Законом.
7. Постачальником послуг, пов'язаних з оборотом ЗВА(ВЦ), може бути лише фінансова установа.
Як видно з наведеного, цей Закон повинен врегулювати всі відносини стосовно операцій з віртуальними активами/криптовалютами в Україні.
Згідно з цим Законом, надавати послуги які пов’язані з обігом віртуальних активів надається тільки відповідним юридичним особам.
Для надання послуг з віртуальними активами юридична особа резидент України повинна:
1. Сформувати СК у розмірі 70 тис. НМДГ (17 грн.), тобто 1 190 000,00 грн.
2. Придбати дозвіл на проведення відповідних операцій з віртуальними активами:
- від 4000 до 8000 НМДГ тобто 68 000,00 грн. до 136 000,00 грн. (строк дії дозволу 1 рік).
Також слід враховувати, що згідно до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» віртуальний актив — це цифрове вираження вартості, яким можна торгувати у цифровому форматі або переказувати, і яке може використовуватися для платіжних або інвестиційних цілей.
Згідно до Закону № 2074-IX - Постачальник послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів, є суб'єктом первинного фінансового моніторингу.
В газеті "Голос України" опубліковано Закон України "Про віртуальні активи" від 17.02.2022 р. № 2074-IX. Він набере чинності з дня набрання чинності Законом України про внесення змін до ПКУ щодо особливостей оподаткування операцій з віртуальними активами. На цей час такі зміни до ПКУ не внесено.
Згідно з вимогами п. 4. Ст. 21 Закону № 2074-IX. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом:
1) прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації положень цього Закону;
2) забезпечити перегляд і скасування центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.
5. Національному банку України у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:
привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
забезпечити прийняття актів, необхідних для реалізації цього Закону.
6. Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:
привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
розробити та затвердити порядок створення, формування, ведення, а також порядок доступу інших державних органів, органів виконавчої влади та учасників ринку віртуальних активів до Державного реєстру постачальників послуг, пов'язаних з оборотом віртуальних активів, та забезпечити функціонування Державного реєстру постачальників послуг, пов'язаних з оборотом віртуальних активів;
забезпечити прийняття актів, необхідних для реалізації цього Закону.
На даний час всі вище наведені норми законодавства поки не врегульовані і не працюють, а діють старі наступні норми законодавства:
У відповідності вимог п. 51) ст. 2 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення - постачальник послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів, - будь-яка фізична чи юридична особа, яка провадить один або декілька таких видів діяльності та/або операцій для іншої фізичної та/або юридичної особи або від імені:
обмін віртуальних активів;
переказ віртуальних активів;
зберігання та/або адміністрування віртуальних активів або інструментів, що дають змогу контролювати віртуальні активи;
участь і надання фінансових послуг, пов'язаних із пропозицією емітента та/або продажем віртуальних активів;
ПКУ взагалі не оперує поняттям «віртуальний актив», а розглядає тільки операції з іноземними валютами, розглянемо їх у аспекті, що нас цікавить:
Ст. 291.5. ПКУ - Не можуть бути платниками єдиного податку першої - третьої груп:
291.5.1. суб'єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють:
1) ………………………………………………………………
2) обмін іноземної валюти;
Продубльовано 15.03.2022 р. цю вимогу і останнім внесенням змін до ПКУ:
Пункт 9 Підрозділу 8 Розділу РОЗДІЛ XIX. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ:
Установити, що тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Податкового кодексу України застосовуються з урахуванням таких особливостей:
9.1. Фізичні особи - підприємці - платники єдиного податку першої та другої групи мають право не сплачувати єдиний податок.
При цьому такими особами декларація платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого цього підпункту єдиний податок не сплачувався.
9.2. Платниками єдиного податку третьої групи можуть бути фізичні особи - підприємці та юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 10 мільярдів гривень.
До таких осіб не застосовується обмеження щодо кількості осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах.
9.3. Платниками єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, без урахування обмежень, встановлених пунктом 291.5 статті 291 цього Кодексу, не можуть бути:
1) суб'єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють у т.ч.:
- обмін іноземної валюти.
Що таке іноземна валюта і чи відноситься криптовалюта до іноземних валют ?
Закон України, Верховна Рада України, від 21.06.2018 № 2473-VIII,
«Про валюту і валютні операції»

іноземна валюта:
а) грошові знаки грошових одиниць іноземних держав у вигляді банкнот, казначейських білетів, монет, що перебувають в обігу та є законним платіжним засобом на території відповідної іноземної держави або групи іноземних держав, а також вилучені або такі, що вилучаються з обігу, але підлягають обміну на грошові знаки, що перебувають в обігу;
б) кошти на рахунках у банках та інших фінансових установах, виражені у грошових одиницях іноземних держав і міжнародних розрахункових (клірингових) одиницях (зокрема у спеціальних правах запозичення), що належать до виплати в іноземній валюті;
в) електронні гроші, номіновані у грошових одиницях іноземних держав та (або) банківських металах;
в) електронні гроші, номіновані у грошових одиницях іноземних держав та (або) банківських металах.

Криптовалюта (від англ. Cryptocurrency) — різновид цифрової валюти, емісія та облік якої виконується децентралізованою платіжною системою повністю в автоматичному режимі (без можливості внутрішнього або зовнішнього адміністрування).

Як видно з наведеного криптовалюта (віртуальний актив) не відповідає вимогам Закону № 2473 для визнання у якості іноземної валюти і тому операції з віртуальними активами в Україні на цей час не можуть регулюватися нормами законодавства, яке регулює операції з іноземними валютами.

Далі наведена подібна думка податкових органів, яка висловлюється у їх роз’ясненнях:

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлюються главою 1 розд. XIV Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ).
Згідно з п. 291.3 ст. 291 ПКУ фізична особа – підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим главою 1 розд. XIV ПКУ, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.
Відповідно до п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 ПКУ до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать, зокрема фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Перелік видів діяльності, здійснення яких не дає права на застосування спрощеної системи визначено п. 291.5 ст. 291 ПКУ.
Так, відповідно до частини другої п.п. 291.5.1 п. 291.5 ст. 291 ПКУ не можуть бути платниками єдиного податку першої – третьої груп суб’єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи – підприємці), які здійснюють діяльність з обміну іноземної валюти.
Згідно з п. 5 частини першої ст. 1 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» зі змінами та доповненнями іноземна валюта це:
а) грошові знаки грошових одиниць іноземних держав у вигляді банкнот, казначейських білетів, монет, що перебувають в обігу та є законним платіжним засобом на території відповідної іноземної держави або групи іноземних держав, а також вилучені або такі, що вилучаються з обігу, але підлягають обміну на грошові знаки, що перебувають в обігу;
б) кошти на рахунках у банках та інших фінансових установах, виражені у грошових одиницях іноземних держав і міжнародних розрахункових (клірингових)одиницях (зокрема у спеціальних правах запозичення), що належать до виплати в іноземній валюті;
в) електронні гроші, номіновані у грошових одиницях іноземних держав та (або) банківських металах.
На сьогодні криптовалюта не має визначеного правового статусу в Україні, зокрема відсутня нормативна база для її класифікації та регулювання операцій з нею.
Разом з тим, з метою врегулювання правовідносин щодо обігу, зберігання, володіння, використання та проведення операцій за допомогою криптоактивів в Україні, а також визначення загальних засад функціонування та правового регулювання ринку віртуальних активів в Україні на сьогодні у Верховній Раді України зареєстровано відповідні проекти законів.
Одночасно зауважуємо, що згідно ст. 99 Конституції України та ст. 192 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-ІV зі змінами та доповненнями законним платіжним засобом, обов’язковим до приймання за номінальною вартістю на всій території України, є грошова одиниця України – гривня. Іноземна валюта може використовуватися в Україні у випадках і в порядку, встановлених законом.
Відповідно до ст. 44 Закону України від 20 травня 1999 року № 679-XIV «Про Національний банк України» зі змінами та доповненнями Національний банк діє як уповноважена державна установа при застосуванні валютного законодавства.
Враховуючи викладене, фізична особа – підприємець може обрати спрощену систему оподаткування за умови дотримання вимог, визначених п. 291.4 ст. 291 ПКУ.
Разом з тим оскільки на сьогодні криптовалюта не має визначеного правового статусу в Україні та відсутня нормативна база для її класифікації і регулювання операцій з нею, то з метою уникнення порушень щодо застосування спрощеної системи оподаткування платник податків може звернутися до Національного банку України з питання віднесення криптовалюти до іноземної валюти.

P.S.
З усього вище наведеного можливо зробити висновок, що на цей час діюче законодавство України не має юридичних обмежень, а також і прямого дозволу для здійснення діяльності з віртуальними активами ФОП-ами на єдиному податку 2%.
Але слід мати на увазі, на нашу думку, як що у цей час буде здійснено Вами реєстрацію ФОП на єдиному податку 2% для ведення операцій з віртуальними активами, то при внесенні всіх необхідних змін у ПКУ, у відповідні Закони і нормативні акти стосовно таких операцій, ФОП повинен буде ліквідуватися або змінити вид діяльності, чи створити відповідну юридичну особу згідно з вимогами Закону України, Верховна Рада України, від 17.02.2022 № 2074-IX, «Про віртуальні активи» .

Стосовно вибору КВЕД для здійснення діяльності з віртуальними активами можемо висловити наступне:

Закон України від 12.07.2001 № 2664-III (Чинний )
Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг

5) фінансова послуга - операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.

З урахуванням вимог наведеного пункту 5 Закону № 2664-III можемо сказати, що операції обміну валют і операцій з віртуальними активами при їх обміну не відповідають суті фінансової послуги згідно з вимогами Закону, не може по своєї суті також вважатися фінансовим посередництвом.
З урахуванням всього вище наведеного, можемо висловити думку, що до відповідного законодавчого врегулювання Вашої нової діяльності, для ведення таких операцій доцільно застосовувати наступний КВЕД:
КВЕД-2010: Клас 66.12
Клас Посередництво за договорами по цінних паперах або товарах
Посередництво за договорами по цінних паперах або товарах
Посередництво за договорами по цінних паперах або товарах
Цей клас включає:
здійснення операцій на ринках фінансових послуг за дорученням інших осіб (наприклад, діяльність біржових маклерів) та інша подібна діяльність
брокерська діяльність з цінними паперами
брокерська діяльність за контрактами на постачання товарів
діяльність пунктів із обміну валют тощо.

(«валюта» — денежная единица, то есть единица измерения денег, используемая для выражения цен товаров и услуг, для установления номиналов денежных знаков, для определения стоимости (курса) иностранных валют).

Біткоїн може застосовуватися як грошова одиниця, значить може вважатися своєрідною валютою.

ТОВ «Аудиторська фірма «Главбух»
Носов В.Г.

2023

Аудиторська перевірка, бухгалтерські послуги, аутсорсинг зарплати

  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №1
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №2
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №3
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №4
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №5
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №6
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №7
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №8